Articles in referenced journals

2016

 

Schneider, Wolfram; Duck, Antje; Ihsen, Susanne (2016): Zur Integration von Gender und Diversity in der hochschulischen Lehre. In: diversitatis. Zeitschrift für Diversitätsforschung und –management 1/16. Verlag Barbara Budrich, Opladen, 91-106

 

2013

 

Schneider, Wolfram; Ihsen, Susanne (2013): Perspektiven zur Umsetzung einer zielgruppengerechten Lehre an der Universität. In: Freiburger Zeitschrift für Geschlechterstudien, Heft 20, Nr. 1, S. 63-80.

 

Best, Kathinka, L.; Sanwald, Ulrike; Ihsen. Susanne; Ittel, Angela; Schraudner, Martina (2013): Gender and STEM in Germany: Policies Enhancing Women's Participation in Academia. In: International Journal of Gender, Science and Technology. Sonderheft: Watt, Helene; Joukes, Gertje; Jansen, Noortje (Hrsg.): Gendered Pathways towards (and away from) STEM Fields, S. 292-304.

 

Ihsen, Susanne (2013): Der Ingenieurberuf: Von der traditionellen Monokultur zu aktuellen gender- und diversityrelevanten Perspektiven und Anforderungen. In: ARBEIT, Zeitschrift für Arbeitsforschung, Arbeitsgestaltung und Arbeitspolitik. Schwerpunktheft: Arbeit und Geschlecht: Kontinuität im Wandel. Heft 3, Jg. 22, S. 236-246.

 

Schneider, Wolfram; Ducki, Antje; Ihsen, Susanne (2013): Zur Integration von Gender und Diversity in der universitären Lehre - Hintergründe, Möglichkeiten und Wirksamkeit von Maßnahmen. In: Ebbers, Ilona; Halbfas, Brigitte (Hrsg.): Diversitas, Diversity Lernen - Pädagogische und Didaktische Implikationen, Heft 2, Nr. 4, S. 25-31.

 

Ihsen, Susanne (2013): Zur Professionalisierung des Ingenieurberufs in Deutschland. Technik ist männlich?. In: die hochschule. Journal für Wissenschaft und Bildung, Heft 1/2013, Gillessen, Jens; Keil, Johannes; Pasternack, Peer (Hrsg.): Berufsfelder im Professionalisierungsprozess. Geschlechtsspezifische Chancen und Risiken, S. 126-137.

 

2012

 

Ihsen, Susanne; Schneider, Wolfram; Scheibl, Katharina (2012): Interdisciplinary Research Collaborations and Learning Processes of Engineers and Social Scientists during the Development of a Robot for Seniors in Europe? In: World Transactions on Engineering and Technology Education, Heft 10, Nr. 2, S. 116-121.

 

Schneider, Wolfram; Eichinger, Anna Ihsen, Susanne (2012): Engineera – A Program for Female Students of Electrical Engineering and Information Technology. In: Global Journal of Engineering Education, Heft 14, Nr. 2, S. 183-188.

 

2011

 

Ihsen, Susanne; Schneider, Wolfram; Wallhoff, Frank; Blume, Jürgen (2011): Raising Interest of Pupils in Engineering Education through Problem Based Learning. In: The International Journal of Engineering Education. Sonderausgabe: Learning through play in Engineering Education, Heft 27, Nr. 4., S. 789-794.

 

2009

 

Ihsen, Susanne; Du, Xiangyun (2009): Guest Editorial. Diversity Concepts and Experiences in Engineering Education. In: European Journal of Engineering Education. Diversity Concepts and Experiences in Engineering Education, Heft 34, Nr. 5, S. 409.

 

Ihsen, Susanne; Gebauer, Sabrina (2009): Diversity Issues in the Engineering Curriculum. In: European Journal of Engineering Education. Diversity Concepts and Experiences in Engineering Education, Heft 34, Nr. 5, S. 419-424.

 

2008

 

Enshassi, Adnan; Ihsen, Susanne; Al Hallaq, Khalid (2008): The Perception of Women Engineers in Construction Industry in Palestine. In: European Journal of Engineering Education, Heft 33, Nr. 1, S. 13-20.

 

2007

 

Ihsen, Susanne; Buschmeyer, Anna (2007): Acting Diverse: Target Group Orientation as Key Qualification for Teachers and Students in Engineering Education. In: European Journal of Engineering Education, Heft 32, Nr. 6, S. 665-673.

 

2006

 

Ihsen, Susanne (2006): Guest Editorial. The second Theme Issue on Gender Studies in Engineering and Engineering Education. In: European Journal of Enigneering Education. Gender Studies in Engineering Education, Heft 31, Nr. 1, S. 3-4.

 

2005

 

Ihsen, Susanne (2005): Special Gender Studies for Engineering?. In: European Journal of Engineering Education. Gender Studies in Engineering Education, Heft 30, Nr. 4, S. 487-494.

 

Ihsen, Susanne (2005): Guest Editorial. Theme Issue on Gender Studies in Engineering and Engineering Education. In: European Journal of Engineering Education. Gender Studies in Engineering Education, Heft 30, Nr. 4, S.461.

 

2002

 

Polke, Martin; Ihsen, Susanne; Brandt, Dieter (2002): Towards the University of Tomorrow: University Policy as a Consistent System. In: European Journal of Engineering Education, Heft 27, Nr. 2, S. 225-236.

 

1998

 

Ihsen, Susanne; Brandt, Dietrich (1998): Guest Editorial: Creativity: How to Educate and Train Innovative Engineers. In: European Journal of Engineering Education, Heft 23, Nr. 1, S. 3-4.

 

Brandt, Dietrich; Ihsen, Susanne (1998): Guest Editorial: Creativity: How to Educate and Train Innovative Engineers, or Robots Riding Bicyles In: European Journal of Engineering Education, Heft 23, Nr. 2, S. 131-132.

 

Ihsen, Susanne; Isenhardt, Ingrid; Steinhagen de Sanchez, Ute (1998): Creativity, Complexity and Self-Similarity - the Vision of a Fractal University. In: European Journal of Engineering Education, Heft 23, Nr. 1, S. 13-22.

 

1997

 

Ihsen, Susanne; Tschiersch, Inga (1997): Im Team zur Selbständigkeit - Das Konzept für Fachtutorien am HDZ Aachen. In: RAABE Fachverlag für Wissenschaftsinformation (Hrsg.): Handbuch Hochschullehre, Bonn: RAABE Fachverlag, NI E 2.1.