CV
- Since 2010 Chair of School Pedagogy at the School of Education, Technical University of Munich, and Head of the Quality Agency at the Bavarian Institute for School Quality and Educational Research, Munich
- From 2006 until 2010 Professor for School Pedagogy, Leuphana University, Lüneburg
- From 2004 until 2005 Head of the research area „Implementation and evaluation of educational standards“ at the Institute for Quality Assurance in Schools, Kiel
- From 2001 until 2004 Assistant Professor, University Hamburg
- From 1999 until 2000 Referent in the Ministry of Education, Science, Research and Culture in Schleswig-Holstein, Research area „Quality development and quality assurance“, Kiel
- From 1996 until 1997 Assistant Professor, University Regensburg
- From 1978 until 1992 Primary school teacher
- Education: Teacher Education, LMU Munich (1976), Pedagogics and psychology, LMU Munich, Magister Artium (1985), Pedagogics, LMU Munich, Dr. phil. (1991), School Pedagogics and Educational Research, University Hamburg, Dr. phil. habil. (2004)
- Born 1953 in Munich, 3 children
Complete CV
Research Interests
- Competence development, competence modelling: scientific literacy in preschool and elementary schools, reading literacy in elementary schools, educational standards and comparative studies, competence oriented instruction
- Conditions of learning and classroom management compared on international level: individualization and support, class size, teacher types, governance and quality management in schools
- School Quality Assurance, Educational Monitoring, Evidence-based school and class development
Selected Publications
Lankes, E.M. & Haslbeck, H. (2021). Leitfaden zur Evaluation des Bildungsprogramms Experimento. Siemens Stiftung.
Von Kotzebue, L., Müller, L., Haslbeck, H., Neuhaus, B.J. & Lankes, E.M. (2020). Cognitive activation in experimental situations in kindergarten and primary school. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 6(2), 284-298.
Bayerisches Landesamt für Schule, Qualitätsagentur (2019). Das Bayerische Qualitätstableau. Bayern macht gute Schule. Gunzenhausen: Emmy Riedel.
Thiel, F., Tarkian, J., Lankes, E.M., Maritzen, N., Riecke-Baulecke, T. & Kroupa, A. (2019). Datenbasierte Qualitätssicherung und -entwicklung an Schulen. Eine Bestandsaufnahme in den Ländern der Bundesrepublik Deutschland. Springer VS.
Haslbeck, H., Lankes, E.M., Kohlhauf, L. & Neuhaus, B. (2019). Wie viele Variablen darf ich beim Experimentieren variieren? Ein Training für Grundschullehrkräfte zum Einsatz der Variablenkontrollstrategie im Unterricht. In M. Knörzer, L. Förster, U. Franz & A. Hartinger, Forschendes Lernen im Sachunterricht, pp. 47 – 54. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Bayerisches Landesamt für Schule, Qualitätsagentur (2019). Das Bayerische Qualitätstableau. Bayern macht gute Schule. Gunzenhausen: Emmy Riedel.
Lankes, E.M., Burgmaier, F., Rudolph - Albert, F., Teubner, M. & Werner, S. (2018). Bildungsbericht Bayern 2018. MDV Maristen Druck & Verlag GmbH.
Haslbeck, H., Lankes, E.M., Kohlhauf , L, Fritzsche, E.S. & Neuhaus, B. (2018). How Do Kindergarten and Primary School Children Justify Their Decisions on Planning Science Ex- periments? In: J. Kay & R. Luckin (Eds.). Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018, Volume 3. (pp.1601 - 1602) London: International Society of the Learning Sciences.
Burgmaier, F. & Lankes, E.M. (2017). Sonderpädagogische Förderung von Grundschulkin- dern mit Migrationshintergrund in Bayern. Zeitschrift für Bildungsverwaltung 33(2), pp. 57 – 65.
Hußmann, A., Wendt, H., Bos, W., Bremerich - Vos, A., Kasper, D., Lankes, E.M., McElvany, N., Stubbe, T.C., Valtin, R. (Eds.) (2017). IGLU 2016. Lesekompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann.
Kleinknecht, M., Lankes, E.M. & Götz, D. (2016). Mentale Modelle bilden und Textinformationen verstehen. Wie Grundschülerinnen und Grundschüler komplexe Leseaufgaben bewältigen. Zeitschrift für Grundschulforschung, 9(2), pp. 113 – 124
Lankes, E.M. (2016). Qualitätssicherung an Bayerns Schulen. In K. Zierer, Portfolio Schulpädagogik, pp. 238 – 245, Schneider Verlag Hohengehren.
Lankes, E.M., Rieger, E. & Pook, M. (2015). VERA-3 in Bayern. Ein Instrument für die Schul- und Unterrichtsentwicklung. ISB München.
Lankes, E.M. (2015). Internationale Vergleichsuntersuchungen. In M. Fölling-Albers, M. Götz, A. Hartinger, J. Kahlert, S. Miller, S. Wittkowske, Handbuch Didaktik des Sachunterrichts, 2. Auflage, pp. 530-535. Bad Heilbrunn: Julius Klinkhardt.
Lankes, E.M. & Schwippert, K. (2013). Was haben die Leseförderprogramme gebracht? Leistungsentwicklungen in Risikogruppen – Ein Vergleich der IGLU-Ergebnisse 2001 und 2006. In K. Schwippert, M. Bonsen & N. Berkemeyer (Eds.), Schul- und Bildungsforschung - Diskussionen, Befunde und Perspektiven, pp. 33-49. Münster: Waxmann.
Lankes, E.M., Vaccaro, D. & Gegenfurtner, A. (2013). Wie kommen die Evaluationsteams zu ihrer Einschätzung der Unterrichtsqualität bei der Externen Evaluation? Unterrichtswissenschaft, 41(3), 197-215.
Lankes, E.M. & Kleinknecht, M. (2013). Kompetenzvermittlung im Unterricht. Eine neue Lern- und Aufgabenkultur an der Schule entwickeln. In G. Birkigt, Lernen ermöglichen – Auftrag für Schulleitung und Lehrkräfte, pp. 75 – 90. Stuttgart: Raabe.
Tarelli, I., Lankes, E.-M., Drossel, K., & Gegenfurtner, A. (2012). Lehr- und Lernbedingungen an Grundschulen im internationalen Vergleich. In W. Bos, I. Tarelli, A. Bremerich-Voss, & K. Schwippert (Eds.), IGLU 2011. Lesekompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich (pp. 137-173). Münster: Waxmann.
Carstensen, C.H., Lankes, E.M. & Steffensky, M. (2011). Ein Modell zur Erfassung naturwissenschaftlicher Kompetenz im Kindergarten. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 14(4), 651-669.
Lankes, E.M. & Carstensen, C.H. (2010). Klassengrößen. In W. Bos, S. Hornberg, K.-H. Arnold, G. Faust, L. Fried, E.M. Lankes, K. Schwippert & R. Valtin (Hrsg.). IGLU 2006 - die Grundschule auf dem Prüfstand. Vertiefende Analysen zu Rahmenbedingungen schulischen Lernens (S. 121-142). Münster: Waxmann.
Lankes, E.M., Hartinger, A., Marenbach, D., Molfenter, J. & Fölling-Albers, M. (2000). Situierter Aufbau von Wissen bei Studierenden. Lohnt sich eine anwendungsorientierte Lehre im Lehramtsstudium? Zeitschrift für Pädagogik, 46 (3), 417–437.
Complete list of publications